Samsung. 20 lat w Polsce. Dookoła stołu

Teaser

Jedzenie i kulinaria zawsze odgrywały w życiu Polaków ważną rolę. Nasze tradycyjne potrawy chwalone są zagranicą jako szczególnie dobre. Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniło się nasze podejście do jedzenia? Czy nadal doceniamy tylko rodzimą kuchnię czy otworzyliśmy się na smaki z różnych krańców świata? W cyklu „Samsung. 20 lat w Polsce” prześledzimy tym razem mody kulinarne w naszym kraju.

Zmiana tempa i stylu życia, jaka zaszła na przestrzeni ostatnich 20 lat, znajduje swoje odbicie nie tylko w trybie naszej pracy, wybieranych rozrywkach i technologiach, ale także w trendach kulinarnych, które możemy zaobserwować na naszych stołach. Zmieniliśmy sposób gotowania, zaczęliśmy większą uwagę przykładać do wyglądu potraw i używanych składników, a także naszego zdrowia – to jedynie niektóre zmiany w polskich kuchniach. Jakie jeszcze trendy zagościły na naszych stołach?

Od globalności do lokalności 

Pierwsze lata wolności w Polsce to dążenie do integracji z zachodnim światem i naśladowanie zagranicznych trendów kulinarnych. Jak zawsze, docenialiśmy nasze domowe kotlety schabowe i rosół, ale liczba pojawiających się restauracji typu fast food zachęcała do spróbowania jedzenia, którego przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Zaczęły pojawiać się także przepisy na dania z różnorodnych kuchni świata. Znaczącą zmianą była też dostępność wielu nowych i do tej pory nieznanych  produktów, w tym egzotycznych przypraw i owoców. Mogliśmy dzięki temu rozsmakować się w kuchni francuskiej, włoskiej, hiszpańskiej i z nich czerpać inspiracje, a także tworzyć mariaże kuchni polskiej z zagraniczną. W ostatnich latach modna stała się kuchnia azjatycka. Jednocześnie po czasach zainteresowania międzynarodowym gotowaniem z chęcią powracamy do rodzimych smaków i chcemy odkrywać nasze kulinarne korzenie, a polskie potrawy stają się popularne zagranicą.     

W domu czy na mieście?   

W ciągu ostatnich 20 lat zmieniliśmy też miejsca, w których spożywamy posiłki. Niegdyś obiady głównie jedliśmy w domu, a restauracje kojarzyły się z miejscem na ekskluzywną kolację jedynie w związku ze szczególną okazją. Powstające liczne punkty sieciowe, pizzerie i bary sprawiły, że często bardziej opłaca się zjeść lunch na mieście niż gotować samemu w domu, co dodatkowo pochłania nasz cenny czas. Dzisiaj wszystko chcemy mieć natychmiast, choć nie wykluczyło to eleganckich restauracji, które nadal doskonale nadają się na randkę czy spotkanie służbowe. W minimalizacji straty czasu doszliśmy do perfekcji w związku z modą na catering dietetyczny, gdy zdrowe jedzenie z dokładnie wyliczoną liczbą kalorii dostarczane nam jest codziennie pod drzwi domu lub do miejsca pracy.

Moda na jedzenie                                                                                                                                                                                                                                                          

Zmieniły się także mody kulinarne. Po początkowym zachłyśnięciu się bogactwem kulinariów Zachodu i fast foodami, przejęliśmy modę na diety i odchudzanie się. Wegetarianizm, a później weganizm przestały być niszowe, a wiele osób dostrzegło potrzebę zrezygnowania z jedzenia mięsa. Dziś możemy zaobserwować trend zdrowego i ekologicznego odżywiania. Duża wagę przykładamy do pochodzenia i jakości produktów, z których przygotowujemy potrawy, staramy wystrzegać się modyfikowanej żywności i sztucznych barwników lub konserwantów. Drakońskie diety przestały być modne, a ich miejsce zajęło zalecenie świadome odżywiania i zbilansowanej dieta.

Każdy jest kucharzem

Niegdyś oczekiwaliśmy na niedzielny obiad przygotowany przez naszą mamę lub babcię. Nadal doceniamy domowe potrawy, ale dzisiaj umiejętność wyszukanego gotowania stała się modna. W programach telewizyjnych każdy może zaprezentować swoje zdolności w kuchni, a Polacy masowo zaczęli uczyć się gotować. Z pomocą przychodzi także technologia, która ułatwia nam szybkie i precyzyjne przygotowanie potraw, co pozwala łączyć domowe gotowanie z dbałością o maksymalne wykorzystanie czasu. Piekarniki Samsung z technologią Dual Cook dają możliwość jednoczesnego pieczenia dwóch zupełnie różnych potraw, takich jak ryba i ciasto, a ich zapachy nie przenikają się.

Moda na gotowanie wkroczyła do mediów społecznościowych, gdzie poprzez publikowanie zdjęć potraw, chcemy podzielić się ze znajomymi naszymi wrażeniami, pokazać, co udało nam się przygotować lub w jakiej restauracji zjedliśmy obiad. Dlatego też potrawy muszą nie tylko doskonale smakować, ale także prezentować się wizualnie. W nabywaniu umiejętności kulinarnych pomogły nam też strony internetowe oraz blogi kulinarne, które stały się kopalnią wypróbowanych przepisów.

Współcześnie gotowanie nie jest tylko codzienną koniecznością, a urosło do rangi przyjemności, hobby, a nawet doskonałego sposobu spędzania wolnego czasu, kiedy postanawiamy przygotować wyszukany specjał. Ciekawe, jak będą wyglądały nasze obiady za 20 lat?

***

Cykl „Samsung. 20 lat w Polsce”

Samsung Electronics Polska od 20 lat towarzyszy Polakom w ich codziennym życiu – wspiera instytucje kulturalne, prowadzi programy edukacyjne i wspólnie ze specjalistami Centrum Badawczo-Rozwojowego Samsung Polska tworzy koncepcje, które kreują przyszłość technologii na całym świecie.

W ostatnich 20 latach Polacy korzystając z urządzeń Samsung zmieniali trendy kulinarne, oglądali najważniejsze transmisje telewizyjne, rozmawiali o istotnych dla siebie chwilach i uwieczniali je aparatami fotograficznym w swoich smartfonach. W cyklu tekstów „Samsung. 20 lat  w Polsce” przyglądamy się bliżej ewolucji różnych obszarów życia, takich jak moda, sztuka, kuchnia, nauka i wiele, wiele innych.

O firmie

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com

Subskrybuj nowości

Formularz subskrypcji

Wypełnij poniższy formularz.

Nasze strony

rss
Kanał RSS
Bądź w kontakcie dzięki naszemu kanałowi RSS i odbieraj powiadomienia o nowościach.