Jak korzystamy z komputerów przenośnych poza domem, biurem i szkołą?

, IT

Komputery przenośne stały się narzędziem codziennej pracy w biurze, szkole czy też rozrywki w domowym zaciszu. Jak pokazują wyniki badania firmy Samsung, z notebooków korzystamy też chętnie na wakacjach (40% respondentów), na wyjazdach weekendowych (31%), w środkach komunikacji miejskiej (16%), czy też w kawiarniach i restauracjach (13%). W tracie wakacyjnego lub weekendowego wypoczynku najchętniej przeglądamy strony www, pocztę e-mail oraz zdjęcia, a także słuchamy muzyki i oglądamy filmy. Dopiero w dalszej kolejności korzystamy z mediów społecznościowych i bawimy się grami. W trakcie wakacji kobiety częściej niż mężczyźni logują się na swoich laptopach do portali społecznościowych oraz zgrywają filmy i zdjęcia z aparatów i kamer.

Notebook dobry na każdą okazję
Wykorzystywanie laptopów jedynie do celów zawodowych niemal się już nie zdarza. Dysponując komputerem przenośnym staramy się go użyć także do własnych celów. Korzystanie z notebooków jedynie do celów prywatnych częściej zdarza się kobietom (36% ankietowanych) niż mężczyznom (30%), co w pewnym stopniu wynika z niższego odsetka zatrudnionych kobiet. Osoby w wieku 15-18 lat to jedyna grupa, w której większość osób nie korzysta z laptopów. Tu wciąż dominują komputery stacjonarne, często wykorzystywane do gier. Jak pokazują inne badania firmy Samsung, także ta grupa coraz chętniej sięga po laptopy wraz z rosnącą popularnością modeli dedykowanych graczom, takich jak np. Samsung Serii 7G (Gamer).

Czterdzieści procent respondentów zadeklarowało, że korzysta z laptopa na wakacjach. Możemy więc twierdzić, że komputer stał się ważnym wyposażeniem turysty. Korzystanie z komputera na wakacjach jest tym bardziej popularne, im młodsza grupa wiekowa. Odsetek osób użytkujących komputery przenośne na wakacjach rośnie także wraz z wielkością miejscowości oraz deklarowanymi dochodami.

Jednocześnie niemal co trzeci ankietowany deklaruje, że korzysta z laptopa podczas wyjazdów weekendowych. Wygląda na to, że na krótszym wyjeździe łatwiej jest się nam obyć bez komputera. Podobnie jak w wypadku wyjazdów wakacyjnych, korzystanie z komputerów przenośnych spada wraz z wiekiem, a rośnie w raz z wielkością miejscowości i dochodem. Te same prawidłowości występują przy korzystaniu z laptopów w środkach transportu na długich dystansach. Jedyną różnicą jest to, że w środkach transportu znacznie chętniej z laptopów korzystają osoby w wieku studenckim (19-24 lata). Wynika to prawdopodobnie z tego, że młodzież w wieku 15-18 lat jest mniej mobilna od młodzieży studenckiej.

Badani deklarują, że korzystając z laptopa podczas wakacji czy weekendu poświęcają czas głównie na przeglądanie internetu (83% ankietowanych) i sprawdzanie poczty (81%). Bardzo popularne jest także korzystanie z multimediów – przeglądanie zdjęć, słuchanie muzyki i oglądanie filmów. W weekendy ankietowani jednak nieco częściej oglądają filmy (70%), a w wakacje zdjęcia (71%). W tym okresie są one przez nich także częściej zgrywane na komputer (66%). Podczas weekendu notebook częściej niż w trakcie wakacji służy do tworzenia dokumentów tekstowych. Badanie pokazuje, że w wakacje staramy się odsunąć od zadań zawodowych, zaś podczas weekendu trudniej jest nam uciec od nadrabiania zaległości z pracy.

Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni używają laptopów, by podczas wakacji i weekendów logować się do serwisów społecznościowych. Częściej także zgrywają na komputer filmy i zdjęcia z cyfrowych aparatów lub kamer. Jest to ciekawe, ponieważ w przeszłości było to domeną mężczyzn. Korzystanie z serwisów społecznościowych na laptopie jest tym popularniejsze, im młodsza grupa wiekowa.

Zarówno na wakacjach, podczas weekendu, jak i w trakcie podróży, według ankietowanych w notebooku liczy się przede wszystkim długo trzymająca bateria (48% wskazań). W dalszej kolejności – szybkość działania (32%), lekka waga (30%), a także jasny ekran, zapewniający dobrą widoczność w świetle dziennym (29%). Kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na tym, by notebook był lekki, szybko działał i posiadał pojemny dysk twardy. Z kolei mężczyźni w większym stopniu zwracają uwagę na ciche działanie, mocną kartę graficzną, nowoczesny design, niskie wydzielanie ciepła, a przede wszystkim smukłość konstrukcji. Upodobanie do cienkiej konstrukcji tłumaczy rosnącą popularność komputerów z segmentu ultrabooków, takich jak np. modele Samsung z Serii 5 Ultra (530U) czy też ultracienkie notebooki z Serii 9 (900X3C i 900X4C).

Obrazowa prezentacja wyników badania firmy Samsung zawarta jest na infografice i wykresach dołączonych do komunikatu.

Informacje o badaniu

Badanie ilościowe zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) na próbie 1000 respondentów w wieku 15+, reprezentatywnej dla polskich internautów pod względem wieku, płci, wykształcenia i zmiennych związanych ze stylem życia. Wywiady przeprowadzono w okresie od 15 do 18 maja 2012 roku. Analizę wykonali eksperci działu Samsung Marketing Intelligence na podstawie danych dostarczonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Sp. z o.o., należący do międzynarodowej grupy Gemius S.A.

O firmie

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com

Subskrybuj nowości

Formularz subskrypcji

Wypełnij poniższy formularz.

Nasze strony

rss
Kanał RSS
Bądź w kontakcie dzięki naszemu kanałowi RSS i odbieraj powiadomienia o nowościach.