Mózg woli UHD, dowodzą badania brytyjskich naukowców
Samsung we współpracy z brytyjskim instytutem Mindlab International przeprowadził badanie neuropsychologiczne dotyczące oddziaływania obrazu w rozdzielczości UHD na ciało i mózg człowieka. Okazuje się, że oglądanie telewizji w jakości Ultra HD jest o 38% bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD. Co więcej, oglądając nagranie po raz pierwszy, użytkownicy telewizorów UHD doświadczają o 25% więcej wrażeń w porównaniu z posiadaczami ekranów o rozdzielczości Full HD.
Autorzy badania "Screen Sensation: The Ultra HD Effect" przeanalizowali fizjologiczne aspekty oglądania telewizji na ekranach UHD w porównaniu z Full HD w celu podkreślenia korzyści płynących z technologii wdrożonych w linii telewizorów Samsung SUHD. Ekrany o rozdzielczości Full HD (określanej również jako 1080p) dostarczają ponad pięć razy więcej szczegółów obrazu niż w przypadku standardowej rozdzielczości. Z kolei telewizory obsługujące rozdzielczość Ultra High Definition (UHD) umożliwiają wyświetlanie obrazów zwierających cztery razy więcej szczegółów niż w przypadku formatu Full HD.
Uczestnicy badania, w wieku od 18 do 65 lat, zostali poddani elektroencefalografii (EEG), czyli analizie czynności mózgu poprzez podłączone do skóry głowy elektrody. Zbadano również ich reakcję elektrodermalną (EDA) oraz tętno. Badane osoby oglądały materiały z serwisu streamingowego Netflix oraz prestiżowy mecz piłki nożnej europejskiej drużyny, w obu przypadkach zarówno w formacie UHD, jak i Full HD. W celu zapewnienia bezstronności podczas badania oznaczenie marki telewizora zostało zakryte.
Wyniki badania zdecydowanie potwierdzają, że treści oglądane na telewizorach w rozdzielczości UHD są znacznie bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD ze względu na połączenie zwiększonej motywacji dążeniowej (miernik związany z dążeniem do czegoś), przetwarzania wzrokowego i wskaźnika beta (miernik związany z aktywnym myśleniem albo koncentracją). Poziom immersji („zanurzenia” w akcji) znacznie wzrastał w trakcie scen takich jak jazda kolejką górską w parku rozrywki, zakup nowego produktu czy wyjście na randkę. Fakt, że oglądanie materiałów na telewizorach Samsung SUHD zwiększa poziom immersji wskazuje na bardziej pozytywne i silniejsze zaangażowanie po stronie widza niż w przypadku oglądania treści na ekranie Full HD.
Wyniki badania z pewnością zainteresują kibiców piłki nożnej, którzy oglądając mecz ulubionej drużyny, lubią czuć się jak sędziowie na boisku, za każdym razem prawidłowo sygnalizując pozycję spaloną. U 62% osób stwierdzono bowiem wyższy poziom przetwarzania wzrokowego podczas oglądania piłki nożnej w rozdzielczości UHD, co oznacza, że mózg w większym stopniu korzysta ze swoich zdolności przetwarzania informacji wzrokowej. Z kolei funkcja umysłowa zapewnia bardziej szczegółowe i bogatsze odtworzenie tego, co naprawdę dzieje się na boisku.
Uczestnicy badania doznawali o 25% więcej wrażeń podczas oglądania materiałów na telewizorach Samsung SUHD po raz pierwszy. Badane osoby szybciej reagowały na to, co dzieje się na ekranie, były bardziej uważne i skoncentrowane. To dobra wiadomość dla fanów kina akcji, którzy podczas oglądania ulubionych filmów chcą doznawać większych emocji. W przypadku oglądania tych samych treści po raz drugi lub trzeci, osoby korzystające z ekranów UHD zwracały na nie o 29% większą uwagę niż ci, którzy oglądali je na ekranach Full HD. Co więcej, ich uwagę znacznie bardziej przyciągały treści na ekranach UHD w porównaniu z ekranami Full HD (zaobserwowano 20-procentową różnicę).
„Bez względu na to, czy mówimy o światowych imprezach sportowych, ulubionych serialach czy kasowych filmach, chcemy mieć dostęp do różnorodnej oferty telewizji premium na większych i jaśniejszych ekranach o większej rozdzielczości. Samsung jest jednym z pionierów rozwijającej się technologii telewizyjnej, oferując klientom najwyższy poziom wrażeń wizualnych, których można doświadczać w warunkach domowych. Przeprowadzone badanie podkreśla zalety oglądania materiałów z oferty premium na zaawansowanych technologicznie telewizorach, takich jak Samsung SUHD” - powiedział Michael Zoeller, Vice President, European Head of Visual Display w firmie Samsung.
Przełomowa technologia nanokryształów odwzorowuje głębię i jasność kolorów w niezwykle precyzyjny sposób oraz ożywia płaskie obrazy, dzięki czemu rozrywka telewizyjna staje się bardziej przyjemna i wciągająca.
Film prezentujący metodologię oraz wyniki badania "Screen Sensation: The Ultra HD Effect" można znaleźć na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=3DhhxaVzRk8.
O firmie
Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com