Samsung. 20 lat w Polsce. Komunikacja na miarę XXI wieku

Teaser

Poczta tradycyjna czy elektroniczna? Kilka impulsów czy nielimitowane rozmowy? Statyczny MMS czy animowany GIF? Tym razem w cyklu „Samsung. 20 lat w Polsce” przypomnimy ulubione formy komunikacji Polaków z ostatnich 20 lat.

Na przestrzeni ostatnich 20 lat technologia rozwinęła się tak mocno, że zyskaliśmy możliwość kontaktowania się w czasie rzeczywistym z ludźmi znajdującymi się na drugim krańcu świata. Nie zawsze tak to jednak wyglądało…

Ludzie listy piszą

Jeszcze 20 lat temu w Polsce nie wszyscy posiadali telefony stacjonarne, nie mówiąc już o telefonach komórkowych. Chcąc podzielić się z bliskimi wrażeniami z wakacji wysyłano pocztówki, a namiastkę rozmów z mieszkającymi daleko przyjaciółmi i rodziną zyskiwano dzięki pisaniu listów. Niestety na odpowiedź adresata czekało się dni, a nawet tygodnie. Co zatem z tymi, którzy nie mogli tak długo czekać?

Impulsy mi się kończą

Charakterystycznym elementem krajobrazu lat 90-tych były żółte budki telefoniczne, przy których w kolejce ustawiali się ludzie chcący wykonać szybki telefon. Zakup karty telefonicznej był obowiązkowym punktem przed wyjazdem służbowym czy wysłaniem dziecka na kolonie. W czasach, gdy każdy impuls na karcie był na wagę złota trudno było sobie wyobrazić przyszłość, w której dzwonić będzie można bez limitów: czasowych i przestrzennych. Wraz z rozwojem telefonii komórkowej budki telefoniczne w Polsce były sukcesywnie likwidowane. Jeszcze w 2000 roku było ich w kraju ok. 95 tys., a 10 lat później już tylko ok. 44 tys. Obecnie na ulicy budki telefoniczne są rzadkością – w całej Polsce jest ich mniej niż 1000, a od 2017 roku mają być całkowicie zlikwidowane[1].

Darmowe rozmowy z wybranym numerem

Telefony stacjonarne sprawiły, że rozmowy z bliskimi stały się prostsze i częstsze. Niezwykłym zainteresowaniem cieszyła się przede wszystkim funkcja bezpłatnych rozmów z wybranymi numerami. To dzięki niej można było prowadzić całonocne dyskusje z przyjaciółką, chłopakiem czy rodziną nie wydając na to fortuny.

Poproszę o SMS

Wraz z telefonami komórkowymi, pojawiła się nowa forma komunikacji – wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych SMS. Dzięki rozwojowi aparatów fotograficznych w telefonach komórkowych na popularności zyskały również obrazkowe MMSy. I choć obie te formy nie należą już do nowości, nadal cieszą się bardzo dużą popularnością, o czym świadczą tak gigantyczne liczby jak: 52 miliardy, czyli suma smsów, które Polacy wysłali w ubiegłym roku oraz 740 mln jako liczba wysłanych MMSów[2].

Poczta elektroniczna

Łatwy dostęp do Internetu jeszcze bardziej rozwinął tekstowy sposób komunikacji. Listy zostały zastąpione e-mailami, a adresy skrzynek poczty elektronicznej podajemy dzisiaj częściej niż adres zamieszkania. Poczta elektroniczna stała się obecnie podstawowym narzędziem komunikacji w biurach, urzędach i innych instytucjach.

Forever online

Dziś głównym narzędziem komunikacji wielu, szczególnie młodych, ludzi są komunikatory i portale społecznościowe. 50 minut [3] – to średnia ilość czasu, jaką użytkownicy spędzają każdego dnia na Facebooku, Instagramie i Messengerze. Popularne aplikacje oferują wymyślne funkcje wzbogacające tekst emotikonami, naklejkami, GIFami, a nawet własnoręcznymi rysunkami. W natłoku informacji coraz większą popularnością cieszą się wiadomości, które dostępne są dla nas tylko na kilka chwil, a następnie znikają. Ich ulotność sprawia, że są dla nas one dużo atrakcyjniejsze.

Portale społecznościowe pozwalają nam na jednoczesną komunikację z wieloma osobami w kilka sekund. Poinformowanie o tym samym wielu przyjaciół jeszcze 20 lat temu wymagałoby godzin spędzonych nad kartką papieru. Są osoby zachwycone możliwościami współczesnej technologii, są i takie, które z rozrzewnieniem wspominają czasy listów i papeterii. A jakie formy komunikacji przyniesie nam kolejne 20 lat?

[1]Next.gazeta.pl,  Polska żegna się z budkami telefonicznymi. W przyszłym roku zlikwidują je wszystkie

[2] GSMmaniak.pl, Nadal wysyłamy SMS, aż dziwne

[3] PAP, Ile czasu spędzamy na mediach społecznościowych?

***

Cykl „Samsung. 20 lat w Polsce”

Samsung Electronics Polska od 20 lat towarzyszy Polakom w ich codziennym życiu – wspiera instytucje kulturalne, prowadzi programy edukacyjne i wspólnie ze specjalistami Centrum Badawczo-Rozwojowego Samsung Polska tworzy koncepcje, które kreują przyszłość technologii na całym świecie.

W ostatnich 20 latach Polacy korzystając z urządzeń Samsung zmieniali trendy kulinarne, oglądali najważniejsze transmisje telewizyjne, rozmawiali o istotnych dla siebie chwilach i uwieczniali je aparatami fotograficznym w swoich smartfonach. W cyklu tekstów „Samsung. 20 lat  w Polsce” przyglądamy się bliżej ewolucji różnych obszarów życia, takich jak moda, sztuka, kuchnia, nauka i wiele, wiele innych.

O firmie

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com

Subskrybuj nowości

Formularz subskrypcji

Wypełnij poniższy formularz.

Nasze strony

rss
Kanał RSS
Bądź w kontakcie dzięki naszemu kanałowi RSS i odbieraj powiadomienia o nowościach.