Samsung. 20 lat w Polsce. Złapani w Sieć. Historia Internetu w Polsce

Teaser

Pierwsze połączenie pomiędzy komputerem w Centrum Informatycznym UW a Uniwersytetem w Kopenhadze 17 sierpnia 1991 roku uznaje się za początek Internetu w Polsce. Od tamtego wydarzenia w naszym kraju rozpoczął się rozwój Internetu, dzięki któremu dziś możemy łączyć się z całym światem. Z okazji 20 lat firmy Samsung w Polsce prześledzimy jak zmieniała się technologia związana z dostępem do Sieci w Polsce.

Dzisiaj – według danych GUS – dostęp do Internetu ma 80,4 % gospodarstw domowych w Polsce. Ze światem łączymy się nawet za pomocą swojego smartfona w dowolnym miejscu i czasie. Połączenie komputerów w jedną, globalną sieć zmieniło nie do poznania sposób naszego życia i większość jego aspektów.

Narzędzie dla naukowców

Za oficjalną datę podłączenia Polski do Internetu uznaje się 20 grudnia 1991 roku. Uruchomienie sieci, a właściwie połączenie ze sobą kilku już istniejących sieci w naszym kraju kosztowało podobno 435 mln ówczesnych złotych (obecnie 43,5 tys. zł)[1]. Początkowo Internet był tylko narzędziem dla naukowców. W polskich domach nikt nawet nie pomyślałby o połączeniu z Internetem, kiedy wiele rodzin dopiero czekało na telefon stacjonarny. Z czasem także środowisko biznesowe zauważyło potencjał globalnej Sieci i chciało dorównać zachodnim firmom.

0 20 21 22

Dokładnie 20 lat temu, w 1996 roku Telekomunikacja Polska uruchomiła połączenie do Internetu przy pomocy modemu i linii telefonicznej. Chociaż taki domowy dostęp był bardzo drogi, stał się popularny i w ten sposób Internet powoli „wprowadzał się” do polskich domów. Słynny numer 0 20 21 22 zna każdy, kto poszukuje w sieci informacji. W tamtym czasie powstają także pierwsze katalogi stron, które dziś plasują się w czołówce polskich portali internetowych. Udostępnienie darmowych kont poczty elektronicznej prowadzi zaś powoli do zmiany w sposobie wysyłania wiadomości i listów.

E-handel i linia telefoniczna

Przełom wieków to już czas dość dobrze rozwiniętej Sieci w Polsce. Przychodzi wtedy czas na rewolucję zakupową – wzorem amerykańskiego rynku założona zostaje pierwsza księgarnia internetowa i portal aukcyjny. Rok 2001 przynosi zaś zmianę, która zawarzyła na przyszłości Internetu. Dzięki wprowadzeniu połączeń za pomocą linii telefonicznej każdy może mieć stały dostęp do sieci. Liczba internautów zwiększa się do prawie 20% Polaków, zaś pozostali mogą korzystać z kafejek internetowych. To także czasy pierwszych memów internetowych i serwisów plotkarskich.

Wi-Fi

W 2004 roku rozpoczyna się era połączeń bezprzewodowych typu WLAN, które udostępniają, oprócz Telekomunikacji Polskiej, także operatorzy sieci komórkowych. Popularne stają się wtedy portale społecznościowe, które aktywizują nie tylko młodzież (do tej pory Internet był raczej domeną ludzi młodych), ale także starszych poszukujących swoich znajomych ze szkolnych lat.

Sieć mobilna

Podejście do Sieci zmienia się, gdy użytkownicy przestają być przywiązani do jednego miejsca i stacjonarnego komputera. W 2005 roku pojawia się mobilna sieć. Początkowo bardzo wolna, dzięki technologii HSDPA znacząco przyspiesza. Polacy mają coraz więcej smartfonów, które zapewniają szybki dostęp do Internetu, a standard LTE wprowadzony na polski rynek w 2011 roku pozwala na oglądanie filmów lub prowadzenie rozgrywki online nawet podczas dojazdu do pracy. Wi-Fi staje się dostępne w centrach miast, galeriach handlowych, restauracjach, hotelach, a nawet w publicznych środkach transportu.

Przyszłością Internetu jest na pewno Internet rzeczy, dzięki któremu już nie tylko komputery będą mogły być ze sobą połączone, ale także domowe urządzenia, takie jak pralka, Powerbot czy lodówka. Już dziś urządzenia firmy Samsung tworzą jeden system, którego centrum stanowi smartfon. Przy pomocy aplikacji możemy wstawić pranie, sterować telewizorem lub sprawdzić, jakich produktów brakuje w lodówce. W jaki sposób będziemy się łączyć za kolejnych 20 lat? Czy pozostanie nam już wtedy komunikacja robotów z robotami?

***

Cykl „Samsung. 20 lat w Polsce”

Samsung Electronics Polska od 20 lat towarzyszy Polakom w ich codziennym życiu – wspiera instytucje kulturalne, prowadzi programy edukacyjne i wspólnie ze specjalistami Centrum Badawczo-Rozwojowego Samsung Polska tworzy koncepcje, które kreują przyszłość technologii na całym świecie.

W ostatnich 20 latach Polacy korzystając z urządzeń Samsung zmieniali trendy kulinarne, oglądali najważniejsze transmisje telewizyjne, rozmawiali o istotnych dla siebie chwilach i uwieczniali je aparatami fotograficznym w swoich smartfonach. W cyklu tekstów „Samsung. 20 lat  w Polsce” przyglądamy się bliżej ewolucji różnych obszarów życia, takich jak moda, sztuka, kuchnia, nauka i wiele, wiele innych.

[1] http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/538332,historia-20-lat-internetu-w-polsce.html

O firmie

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com

Subskrybuj nowości

Formularz subskrypcji

Wypełnij poniższy formularz.

Nasze strony

rss
Kanał RSS
Bądź w kontakcie dzięki naszemu kanałowi RSS i odbieraj powiadomienia o nowościach.